مقالات

أسرار العلاقات الزوجية الناجحة 1

محمد قابيل

يوميات مختارة الجزء الأول:

البرمجة العاطفية : لعند 5 سنين للطفل يتكون 70% من البرمجة العاطفية له ومن 5 سنين إلي 7 سنين يتكون 90% للطفل ومن 7 سنين إلي 18 سنة يتكون 95% وباقي 5% ممكن بالـ 5% الباقية يعيد برمجة نفسه تماماً

يوجد خمس إحتياجات لكل زوجين :

  • كل واحد محتاج يعيش ومحتاج البقاء
  • كل واحد محتاج يحب ويتحب
  • كل واحد محتاج تقدير لنفسه ومن الآخرين
  • مطلوب التغيير في الحياة
  • الإنجــازات

 تم عمل إحصائية في فندق ووجدوا إن الإنسان بعد أكلة وشربة يحتاج إلي إنجاز الإنسان منا ممكن يستقيل من عمله  لأنه حاسس إن مفيش فيه إنجازات ويذهب إلي عمل أقل منه وبعيد عن تخصصه لكن عارف إنه مع الوقت هيكون فيها إنجازات وفيها تقدم .

الفرق بين الرجل والمرأة :

1- التفكير :

المرأة تفكر بطريقة دائرية أو حلزونية علشان كده عندها القدرة أن تعمل أكثر من حاجة في وقت واحد يعني ممكن تكون شايله الطفل وترد علي التلفون وتشتغل في المطبخ كل ده  في وقت واحد أما الرجل بيفكر بطريقة متتابعة فمثلاً الرجل يكون بيتكلم في التليفون وتأتى زوجته تكلمه فيقول لها أسكتي مش عارف أركز فلابد من الزوجة أن تعرف أن الرجل يفكر بطريقة متتابعة لكي لا يحدث مشاكل .

2- الانتقال :

الرجل يحتاج إلي فترة انتقال بعد أن يعود من عمله إلي بيته تحتاج إلي ساعة علي الأقل لكي يأخذ طاقة البيت الجديدة أما المرأة فليست محتاجة لفترة إنتقال يعني ممكن تعود إلي البيت وتشيل البيبي وتغير له وتجهز الطعام وترتب البيت .

3- المرأة من النوع المحدد جداً أما الرجل فمن النوع العام :

يعني المرأة تحتاج إلي تفاصيل أما الرجل فلا يركز في التفاصيل الصغيرة ولذلك الرجل يكبر بإنجازاته أما المرأة فتحتاج إلي الضمان والأمان والراحة النفسية والحب وبدرجة أعلي من الرجل .

4- الإنجازات :

فمثلاً الرجل عندما يجتهد في العمل ويتأخر فتعاتبه الزوجة علي تأخرة فيشعر بأنها ضد إنجازاته فيبدأ يتأخر أكثر أما لو تشجعه وتقف بجواره يسعد بذلك ويعود يحكي لها ما في العمل ويشعر بأنه محتاج لأن يحكي لها وأن يجلس في البيت .

5- القيم :

الرجل عنده أهم شئ في حياته شغله ثم صحته ثم أولاده وبيته  أما الزوجة فعندها أهم شئ في حياتها الأولاد والبيت وبعدين صحتها وبعدين الشغل . فمعني ذلك أن الرجل ممكن يضحي بأي شئ علشان شغله .

أما الزوجة فممكن تضحي بأي شئ علشان  أولادها وبيتها  لكن مش بضحى بأي شئ علشان شغلها .

الثلاث قيم بين الرجل والمرأة مثل بعض ولكن الترتيب مختلف .

والزوجة عادة محتاجة تحس إنها محبوبة وتحس إنها عندها ضمان وأمان  .

ممكن الرجل يكون من النوع المعبر والزوجة من النوع الودود يوجد فرق ضخم بين الإثنين .

أو ممكن الرجل يكون من النوع البصري والزوجة من النوع السمعي .  فمثلاً لو الزوجة من النوع الحسي بتأخذ وقتها وهي بتتكلم وبتأخذ وقتها وهي بتفكر وكل قراراتها مبنية علي أحاسيسها بتتكلم ببطء ومحتاجة تحس إنها محبوبة .

والرجل من النوع البصري عايز يجري ويجري ويشتري بسرعة ويروح ويجي وينجز ولما تتكلم يقاطعها في الكلام ففي هذه الحالة لابد من الزوجين أن يعرفوا النظام التمثيلي علشان يحتووا بعض  .

الإنسان الحسي بيتكلم من 80 : 120 كلمة في الدقيقة والسمعي من 120 : 180 كلمة في الدقيقة والبصري من 180 : 220 والبصري العالي من 220 : 280 كلمة في الدقيقة .

فتخيل لو واحد بصري عالي 280 كلمة في الدقيقة ومتروج واحدة من النوع الحسي 80 كلمة في الدقيقة في فرق 200 كلمة فبالتالي ممكن يكون في مشاكل بينها . وممكن هذا يحتوي هذا . والحياة الزوجية ليست هي التي تعطي الإنسان السعادة ولكن الإنسان هو الذي يعطي الحياة الزوجية السعادة .

أنواع الشخصيات :

  • الانسان الودود : يحب إن كل الناس يحبوا بعض ولم يحب المشاكل . 
  • الإنسان القيادي : بيتحرك بسرعة ويأخذ قراراته بسرعة .
  • الإنسان المعبر : ممكن يدخل مكان فيه 100 شخص يعطيهم كرته ويأخذ كروتهم ويتعرف عليهم في جلسة واحدة .
  • الإنسان المحلل : ما بيتكلمش بسرعة ويأخذ وقت في الكلام .

 فتخيل لو زوجين مختلفين عن بعض تماماً الشخصية مختلفة والبرمجة مختلفة والإدراك مختلف والتفكير مختلف والنظام التمثيلي مختلف والقيم مختلفة .

      أنا رايح إلي الزواج ومتخيل إن الشخص الأخر هو إلي هيغيرني ؟ فأنا إلي بأعمل الزواج يكون سعيد أوالعكس .

      والزوجة عبارة عن لغة فالرجل يتزوج لغة ثانية تاماً مختلفة في الأفكار والإدراك والأحاسيس والشعور والإنجازات والبرمجة 

يتبع في الجزء الثاني:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى